Organizational narratives as possibility of (no)communication: memory, identity in the context of organizational communication
Resumo
Considering that organizations may be understood as narrative (re)construction spaces (D’Almeida, 2012; 2004), we propose a theoretical reflection on memory, identity and narrative interfaces in the context of organizational communication. The texts /discourses presented as organizational institutional memories are the theoretical object of this reflection. At first, we call these texts/discourses as institutional products of memory and then seek to resize this understanding from the concept of narrative, developed by Paul Ricoeur (1994, 1995, 1997), presenting initial approximations with his conception of triple mimesis. Thus, we aim to problematize some pragmatic dimensions, evidencing a network of subjectivities that permeate (no)communication
A partir do entendimento de que as organizações podem ser compreendidas como espaços de (re)construção de narrativas (D’Almeida, 2012; 2004), propomos desenvolver uma reflexão teórica sobre a interface memória, identidade e narrativa, no contexto da comunicação organizacional. Os textos/discursos apresentados como memórias institucionais da organização configuram-se como objeto teórico desta reflexão. Num primeiro momento, denominamos esses textos/discursos como produtos institucionais de memória para, então, buscar redimensionar essa compreensão a partir da narrativa, desenvolvida por Paul Ricoeur (1997; 1995; 1994), apresentando algumas aproximações iniciais à sua concepção da tríplice mimese. Assim, objetivamos problematizar algumas dimensões pragmáticas, evidenciando uma rede de subjetividades que permeiam a (in)comunicação.